Centrum przesiadkowe w Bielsku-Białej
Lokalizacja: Bielsko- Biała
Powierzchnia: 90 000 m2
Data: 2021 r.
Współpraca i wizualizacje: KJ Architekci
O projekcie
Praca konkursowa – wyróżnienie w konkursie na Centrum Przesiadkowe w Bielsku – Białej.
Projekt we współpracy z biurem KJ Architekci S.C. (www.kjarchitekci.pl)
Wyniki konkursu:
Opis koncepcji:
Projektuje się przebudowę peronów z wprowadzeniem wspólnego zadaszenia dla peronów 2 i 3 oraz zachowanie i renowację zabytkowego zadaszenia peronu 1, przy zachowaniu jego oryginalnego detalu. Koncepcja zakłada zachowanie istniejącej konstrukcji kładki z wprowadzeniem zadaszenia na całej jej długości, jak również wprowadzenie zadaszonych schodów ruchomych, dźwigów osobowych przeznaczonych dla osób z ograniczeniami oraz chodników ruchomych. Zadaszony ciąg komunikacyjny będzie prowadzony od dworca autobusowego przy ul. Lipowej (dworzec zachód), poprzez stary budynek dworca PKP, do nowego budynku centrum przesiadkowego przy ul. Podwale (dworzec wschód).
Projekt zakłada zmianę sposobu użytkowania zabytkowego budynku dworca – planuje się adaptację obiektu centralnego na funkcje wystawiennicze i edukacyjne – Muzeum Techniki przedstawiające historię motoryzacji w regionie – FSM, historię transportu kolejowego Cesarstwa Austrowęgierskiego oraz historię Rewolucji Przemysłowej na przykładzie przemysłu włókienniczego w Bielsku oraz Białej.
Projektuje się 2 niezależne parkingi Park & Ride służące zarówno dla podróżnych, jak i dla użytkowników nowych lokali usługowych w regionie ul. Podwale. Od strony zachodniej planowany jest parking podziemny i naziemny otwarty na 160 samochodów, a od strony wschodniej – parking o 2 kondygnacjach podziemnych i 4 nadziemnych z parkingiem na dachu o łącznej pojemności 1785 pojazdów. Parking w części wschodniej będzie połączony bezpośrednio z planowanym budynkiem centrum przesiadkowego co umożliwi bezpośrednie i zadaszone dojście na perony dworca kolejowego i autobusowego.
Projekt zakłada zmianę lokalizacji przystanków komunikacji miejskiej poprzez koncentracje ich bezpośrednio przy zadaszonej kładce. Tym samym eliminuje się bariery architektoniczne jakimi jest droga wielopasmowa oraz linie kolejowe. Z każdego przystanku oraz peronu zapewniono dostęp dźwigami oraz schodami ruchomymi do poziomu kładki.
Projektuje się następujący układ komunikacji pieszej w obrębie centrum:
- wszystkie przystanki komunikacji miejskiej bezpośrednio przy zejściu z kładki i przy wyjściu z budynku centrum przesiadkowego (największa dostępność)
- przystanki autobusów podmiejskich – w zachodniej części opracowania, na terenie obecnej dolnej płyty dworca,
- przystanki prywatnych przewoźników – w kondygnacji podziemnej przy budynku centrum przesiadkowego, bezpośrednio przy hali dla oczekujących
- perony autokarów dalekobieżnych (krajowych i międzynarodowych) – w kondygnacji podziemnej centrum przesiadkowego, w drugiej linii (za prywatnymi przewoźnikami)
- perony kolejowe – w centralnej części opracowania, lokalizacja bez zmian
Projektuje się 2 strefy postoju taksówek (od strony wschodniej i zachodniej) oraz 2 strefy Kiss & Ride (również od strony wschodniej i zachodniej).
Projektuje się przebudowę istniejącej kładki w zakresie zachowania jej konstrukcji nośnej z płytami stropowymi. Koncepcja zakłada wprowadzenie nowych dźwigów osobowych, schodów i chodników ruchomych oraz zadaszenia na pełnej długości obiektu.